De ce nu stau motocicliștii în spatele mașinilor, fix pe centru, ca să poată fi văzuți comod de șoferi în oglinda retrovizoare?
Pentru că stînd în spatele mașinii, fix pe centru, nu mai ai vizibilitate deloc. Dacă șoferul mașinii din față vede o groapă, pe care o va lua între roți, motociclistul din spatele lui se va trezi brusc exact în dreptul acelei gropi, pe care e posibil să nu aibă cum s-o mai ocolească. Drept pentru care, pentru a-și asigura vizibilitatea, motociclistul va merge fie mult pe partea din dreapta a benzii (lucru care prezintă riscuri de genul: nisip, pete de ulei, pietriș), fie mult pe partea stîngă a benzii, aproape de axul drumului (dacă drumul are doar două benzi, cîte una pe sens). Așadar, motivul valsului pe stradă nu este acela de a enerva conducătorii auto, ci de a-și asigura vizibilitatea cea mai bună.
De ce e diferită frînarea mașinii și frînarea în cazul motocicletei?
Atunci cînd stai în mașină, ai o pedală – cea de frînă, pe care poți s-o calci hotărît și cele 4 roți, care te vor ajuta să te oprești, fără cine știe ce efort fizic din partea ta. Dacă ai băgat prea tare piciorul în frînă, motorul mașinii se poate opri, mașina mai poate derapa, dar (vorbim aici despre condițiile unui trafic normal) se va opri, fără a te pune în pericol major.
Motocicleta are cele două roți și cele două sisteme de frînare. Frîna pe roata din față, acționată de la maneta din dreapta și, la piciorul drept, frîna pe roata din spate. Nu poți să strîngi cît poți frîna de față sau să calci cît vrei frîna de spate, pentru că vei bloca roata, motocicleta se va opri, e drept, dar nu în poziția firească. Ci culcat, soldat. Trebuie să acționezi frînele concomitent, trăgînd maneta, eliberînd-o, folosind pedala frînei de spate, eliberînd-o.
Așa încît, dacă vrem să fim un fel de haiduci și să obligăm te miri ce conducător auto să frîneze brusc (pentru că ne-a șicanat sau cine știe ce a făcut sau n-a făcut), să nu extindem haiducia la a-l obliga pe conducătorul moto să frîneze brusc, pentru că, în acest caz, șansele ca el să rămînă pe motocicletă și motocicleta în poziție de mers, pe asfalt, sînt foarte mici.
În mașină sîntem protejați de învelișul de fier și, în condiții normale, destul de … invincibili.
Pe motor sîntem liberi, independenți și incredibil de vulnerabili.